Šest měsíců systematické práce přineslo svůj výsledek

Jen pár hodin
uplynulo od cíle úvodního sprintu letošní sezony, Thermica Rally Lužické
Hory 2009, kde Jaroslav Orsák společně s Karlem Vajíkem vybojovali svůj
letošní nejlepší výsledek. Na oslavy vítězství bude čas později.
Nejprve je potřeba důkladně analyzovat závod.

… Při rozboru rally jsem vyrušil čtveřici
zkušených soutěžáků: Jaroslava Orsáka, Karla Vajíka, Miroslava Caise a
Pierangela Scalviniho.

Jarku, na úvod ještě jednou velká
gratulace k vítězství, ale pojďme po pořádku. Ty jsi zvyklý na své
Mitsubishi, které si připravuješ doma ve Valašských Kloboukách. Nyní jsi
ale usedl do zcela cizího Lanceru EVO IX. Proběhlo před sprintem nějaké
testování? Jaroslav Orsák: „Je jasné, že není Mitsubishi jako
Mitsubishi a devítka jako devítka. Každé auto má jezdec jinak nastavené.
Když jsme v pátek odpoledne poprvé usedli do Mitsubishi, se kterým jsme
jeli Lužické Hory, tak nám absolutně nevyhovovalo nastavení podvozku.
Museli jsme tvrdě zapracovat a celé auto přednastavit pro náš styl jízdy.
To se nám, dle výsledku, podařilo perfektně.“

Mitsubishi, se kterým jsi v sobotu
startoval, je po Slávovi Ducháčkovi, který s ním jel Mogul Šumava Rally
v Klatovech. Co všechno jste si upravovali tak, aby vám vyhovovalo? Jaroslav
Orsák: „Hlavních změn doznalo nastavení podvozku a výměna
mezinápravové řídicí jednotky za KAPS ACD. Před závodem jsme odjeli asi
dvacet zkušebních kilometrů, což nám k doladění stačilo. Na start jsme
šli s autem podle našich představ.“

Jak probíhal samotný závod? Jarosla Orsák: „Do závodu
jsme vstupovali s cílem zajet co nejlepší výsledek. Chtěli jsme být
v cíli do pátého místa. Před startem bylo jasné, že nejdelší erzeta
sprintu bude prakticky rozhodovat o konečném výsledku. A protože se jela
pouze jednou, zvolili jsme taktiku na této rychlostní zkoušce zatáhnout.
Zabrali jsme tedy na sto procent a i díky tomu, že ostatní ještě spali
:o), jsme si vytvořili náskok. Rozhodně jsme nečekali, že po úvodní
zkoušce budeme první. Po zbytek soutěže jsme si udržovali náš standard a
výsledek si hlídali.“

Byly v průběhu sprintu s Mitsubishi Lancer EVO IX nějaké
technické problémy? Jaroslav Orsák: „Nebyly žádné. Auto
fungovalo perfektně a celý tým pracoval na jedničku. Z mé strany je po
této stránce naprostá spokojenost.“

Jak se na tvůj výsledek tvářil šéf Seznam.cz rally teamu Radek
Majer, který rovněž startoval v Lužických Horách? Jaroslav
Orsák: „Radek i celý tým měli z výsledku obrovskou radost.
Bylo to první vítězství pro Seznam.cz. Velkou radost jsem měl samozřejmě
i já, neboť sezona rallysprintů nám začala nejlépe, jak jen mohla. První
závod, první vítězství s novým autem a v novém týmu, nic lepšího
nás potkat nemohlo.“

Na kterých soutěžích máš nyní v plánu startovat? Jaroslav Orsák:
„V úterý odpoledne odjíždíme do Slovinska na Rally Saturnus. Tady jsme
startovali již loni, ale soutěž se nám nepodařilo dokončit. Nyní
odjíždíme s cílem odčinit loňský neúspěch a zajet co nejlepší
výsledek. Dva týdny po Saturnusu pokračuje domácí mezinárodní
mistrovství v Českém Krumlově. Obě soutěže pojedeme s naším Lancerem
EVO IX. Víkend po Krumlovu pak startuje Rally Vysočina v Telči, což je
druhá soutěž rallysprintového mistrovství a my zde opět budeme hájit
barvy Seznam.cz rally teamu.“

Pár otázek také směřuje na Miroslava Caise.

Mirku, dříve jsi závodil, ale nedávno jsi pověsil soutěžní
kombinézu na hřebík s tím, že jsi s rally skončil. Nyní se ale
objevuješ po boku Jaroslava Orsáka. Proč sis vybral právě „Jarina“ a ne
někoho jiného, respektive z bližšího okolí? Miroslav Cais: „To
je úplně jednoduché. S Jarkem se známe již delší dobu. Koupil ode mě
dvě závodní auta a dohodli jsme se i na společné spolupráci.“

Jak bys nám vysvětlil pojem společná spolupráce? Miroslav
Cais: „Před touto sezonou mne Jarek oslovil, zda bych mu neporadil
s některými věcmi. Tehdy se mé rady netýkaly pouze samotných závodů.
A když jsem viděl, jak Orsák rally sport funguje, jak jsou všichni kluci do
rally nadšení, rozhodl jsem se pomoci Jarkovi více, než jak v prvopočátku
chtěl. Navíc jsem v Jarkovi viděl diamant, který ještě není zcela
opracovaný.“

Říkáš neopracovaný diamant… do jaké míry neopracovaný?
Miroslav Cais: „Jarek je strašně rychlý a opravdu dobrý pilot.
O tom jsem se ostatně sám přesvědčil. Při poslední mé rally, jsem vedl
soutěž do poslední erzety. Jarda nás tam ale sfoukl, jako svíčku. Na
poslední rychlostce nám nadělil desítku a bylo vymalované. Vím tedy, že
je Jarek rychlý, jen se mi zdálo, že práce v týmu nebyla zcela
systémová. V týmu měli situace, kdy ne vše bylo profesionálně
připravené. A když jsme si nad to s Jarkem sedli, našli jsme asi deset
bodů, které bylo potřeba upravit. Zkrátka v týmu panovalo nadšení, ale
chyběla systémová práce. A to je ta spolupráce, na které jsem se
s Jarkem dohodl. Ale ještě než jsme si společně plácli, tak jsem si Jarka
prověřil. Vyslal jsem ho do zahraničí, kde mi ho řádně otestovali a
vyzkoušeli. Výsledky mě pak utvrdily v tom, že to je právě on, s kým
mám spolupracovat. Než jsem ovšem do týmu vstoupil, dohodl jsem se
s Jarkem, že s sebou přivedu i některé své partnery. Tím jsem mínil
Piera. Pro něj jsem se rozhodl proto, že je to člověk, který má s rally
bohaté zkušenosti. Jak ze soutěží ve světě, tak i v Česku. Navíc Pier
je velmi pozitivní člověk. Vždy, když někam vstoupí, vše se rozzáří a
panuje výborná atmosféra. V rámci mé podnikatelské činnosti
spolupracujeme již delší dobu.“

Říkal jsi, že v týmu chyběla systémová práce. Co bylo
například podle tebe špatně, co jsi chtěl zlepšit? Miroslav Cais:
„Já jsem se pasoval do role jakéhosi stratéga týmu. Viděl jsem totiž
některé věci, které se nedělaly. Například Jarek nikdy před rally
netestoval. Já osobně si nedovedu představit, že bych odjížděl na rally
bez toho, aniž bych si otestoval auto. Dále se mi zdálo, že skladba jídla
Jarka a Karla před startem byla hodně divoká. To byly jen některé věci,
které jsme postupně odbourávali. Ale jsou tady samozřejmě i další,
o kterých bych mluvit nechtěl. Je to naše now-haw“

Některé věci se daly změnit před sezonou. Jaká je tedy tvá
současná práce v týmu? Miroslav Cais: „Jak jsem říkal, pasoval
jsem se do role stratéga. Na rally vůbec nejsem. V době, kdy existuje
moderní výpočetní technika, která mi dovoluje sedět doma u počítače,
není má přítomnost nutná. Při rally pak vyhodnocuji erzetu po erzetě a
veškerá data potom okamžitě konzultuji s Jardou po telefonu.

Neškube ti tak trochu rukama? Ty, donedávna závodník a sedíš
doma u pc… Miroslav Cais: „To víš, že škube. Myslím, že
každý kdo jednou seděl v závodním autě, ví o čem mluvím. Je to
hrozný pocit a nikdo si nedovede představit, co to se mnou dělá. Když si
představím, že bych mohl být na trati a zatím jen doma sedím…. no
hrůza.“

Pierangelo Scalvini je pro české fanoušky rally spojován hlavně
s Piergiorgiem Deilou a krásnou Lancií Delta HF Integrale. Italský
spolujezdec ovšem četl noty mimo jiné i Pavlu Valouškovi. Proto musí
přijít otázka, jak se dostal Pierangelo k Jarkovi. Pierangelo
Scalvini: „Mirek Cais mi jednou říkal, že má perspektivního
jezdce a poprosil mě, zda bych s ním nechtěl spolupracovat na rozvoji Jarka
Orsáka. Znal jsem výsledky, ale Jarka jsem osobně neznal. S rally jsem
skončil před třemi roky a mladá generace je pro mne neznámá. Jarkovi jsem
zařídil v zahraničí speciální testy. V nich se ověřovaly Jarkovy
schopnosti na telemetrii. To znamená, jak brzdí, jak natáčí volant,
používá plyn a podobné věci. Telemetrie je totiž základem dobrého času.
Jarkovi vyšel ve výsledcích vysoký potenciál. A teď je na nás, abychom
tento jeho potenciál dokázali využít a zužitkovat. Nyní pracujeme na
strategii pro závody. Pro celý tým je velmi dobré, že soutěže navazují
rychle po sobě a každá rally je jiná. Postupně odstraňujeme chyby a Jarek
se v tomto směru hodně zlepšuje.“

Jaké byly tvé první dojmy z osobního setkání s Jarkem?
Pierangelo Scalvini: „Mně se Jarek moc líbí, neboť rád
sešlapuje plynový pedál. Z mého pohledu je díky tomu v té nejlepší
skupině jezdců. Je dobře, že pracuje jako automechanik a dokáže si tudíž
opravit závady i na trati. Jiná posádka by odstoupila pro technickou
závadu, aniž by se o opravu pokusila. To se ukázalo například
v Klatovech, kdy měl Jarek problémy s technikou. Odstranil je a na další
zkoušce zajel druhý čas za Krestou. Navíc je Jarek senzibilní pilot.
Dokáže zajet v novém autě několik zkoušek velmi vyrovnaně. Má v sobě
jistou dravost a zdravé sebevědomí a ví o svých možnostech.“

V autě nesedí jenom jezdec, ale i spolujezdec. Jak hodnotíš
posádku jako celek? Pierangelo Scalvini: „Pokud mluvím o Jarkovi,
mám tím na mysli celou posádku. V autě je to padesát na padesát. Karel je
moc dobrý a má mnoho zkušeností. Jarek je mladý a tyto zkušenosti sbírá
a tato kombinace je pro něho velmi dobrá. Neustále si zlepšují rozpis,
zázemí týmu i vše kolem rally.“

Jakou budoucnost u Jarka Orsáka vidíš? Pierangelo
Scalvini: „Mluvíme o dvou cestách. Jarek má soukromý tým, což
je dobře. Na druhou stranu se tak brzy dostává na limit možností týmu.
Jarek totiž funguje jako manažer, jezdec i mechanik. Například při startu
v Lužických horách byl v jiném postavení. Měl kolem sebe lidi, kteří
se starali o zázemí a on se mohl soustředit pouze na svůj výkon. Od toho
se odvíjel i konečný výsledek. Limitováni jsou ovšem i sponzoři. Proto
je velmi dobře, že Jarek může jet oba domácí seriály, jak mezinárodní
mistrovství, tak i sprinty. České tratě jsou ovšem dost jednotvárné.
Hodně rychlé, málo zatáček a minimum šotoliny. Pracujeme s výhledem
několika let, mezi jiným i na tom, aby se prosadil i v zahraničí. Je to
progresivní jezdec a předpovídám mu dobrou budoucnost.“

Autor: Vebr Miroslav offiziellairmax offiziellairmax