Rally Tatry: stříbro pro Jarka Orsáka a Karla Vajíka
Velmi dobrý výkon podala
posádka Orsák rally sport teamu při čtvrtém závodě slovenského
mistrovství – 39. Aquacity rally Tatry. Cílovou rampu zkrápěli kapkami
šampaňského za druhé místo v rámci FIA Evropského poháru a třetí
místo náleží Jarkovi s Karlem v hodnocení Slovenského mistrovství.
Popradští pořadatelé připravili pro
dvaašedesát převzatých posádek trať dlouhou 857 km s patnácti erzetami
rozdělenou do dvou etap. Na soutěžní dvojice čekalo celkem 206,15 km
ostrých kilometrů. Rally Tatry byla trošku komplikovaně hodnocena. Do
Slovenského mistrovství se započítávala první etapa, jako samostatný
závod a stejně byla hodnocena i sobotní část závodu. Jako celek, tedy
závod se dvěmi etapami, bylo potom hodnocení do FIA Evropského poháru –
zóna Centrál s koeficientem 10. „Když jsem odjížděl na Rally
Tatry, tak jsem si myslel, že se bude závodit po úzkých silničkách typu
Pindula a jim podobné. Ale když jsem při prvních seznamovacích jízdách
zjistil, že se pojede po širokých cestách, byl jsem z toho trochu
otrávený. Rychlostky byly hodně rychlé. Průměry byly v několika
případech přes 120 km/hod, což je opravdu hodně rychlé. Pokud se však
týká prostředí, jakož krajiny, tak nádhera,“ přiblížil
slovenskou rally Jarek Orsák.
První problémy se ozvaly posádce již při
shakedownu. Když byl Jarek na startu zkušební erzety, uslyšel nepříjemný
zvuk. „Na startu shakedowu praskla u Lanceru poloosa. Mechanici tak
měli o práci postarané. Poloosu vyměnili a my stihli ještě projet
zkoušku dvakrát,“ přiblížil předstartovní problém Jarek
Orsák. Do samotné rally vstoupila posádka v klidu. Zatímco Grzyb
s Bérešem nasadili pekelné tempo, Jarek jel na jistotu. Během první etapy
svedl zajímavý souboj s domácím Peterem Gavlákem. Peter pokořil Jarka na
erzetách v páteční etapě čtyřikrát, Jarin byl rychlejší v pěti
případech. Na konci úvodní etapy byl rozdíl mezi oběma kohouty
22,4 vteřiny ve prospěch valašského jezdce. „O slovenských
jezdcích je známé, že jsou velmi rychlí na domácích tratích. Před
závodem jsme se hodně těšili na souboj s Karlem Trojanem. Český duel
trval jen čtyři zkoušky. S ohledem na závažnost havárie mne ani
vítězství netěší a oběma klukům přejeme brzké uzdravení,“
(více
na idnes.cz) vzkazuje Jarek Orsák společně s Karlem Vajíkem Karlovi
Trojanovi a Petrovi Říhákovi. Klobůcká posádka chtěla bodovat do
Slovenského mistrovství, proto zvolila taktiku pošetření vozu i na
sobotní část rally. „V pátek jsme zvolili vlažnější tempo,
ale asi to bylo až moc vlažné. V cíli etapy jsme byli na 6. místě, což
nebylo podle našich představ. Původně jsme se chtěli pohybovat kolem
třetího místa. Konkurence se ale sešla v Tatrách hodně silná. Navíc
tratě spíše vyhovovaly vozům kategorie S2000 a WRC. My jsme navíc v pátek
dojížděli staré pneumatiky a to se pochopitelně odrazilo i na časech. Do
sobotní části závodu jsme dali nové gumy a posun byl
markantní,“ konstatoval Jarin. První Slovenský závod tedy
dokončili Jarek s Karlem na 6. místě. Na pátého Cserhalmiho ztráceli
8,5 vteřiny. V rámci Evropského poháru se díky nebodování jezdců
s vozy specifikace WRC posunuli průběžně o jedno místo výše.
Doslova pohroma favoritů, tak by se dalo nazvat
sobotní ráno. V uzavřeném parkovišti zůstal stát Pechův Lancer pro
poškozený závěs ramene. První ranní zkouška byla poslední pro Tibiho,
který havaroval. Havaroval i Béreš, jenž však s velkou ztrátou
pokračoval v soutěži. Najednou se Jarin ocitl na druhém místě.
„Bylo zajímavé sledovat pořadatele a časoměřiče v cíli první
sobotní zkoušky, když po Grzybovi jsme dojeli do cíle my. O tom, že
neodstartoval Pech jsme věděli a na trati erzety jsme postupně projeli kolem
Béreše a Tibiho. Proto naše taktika do zbytku závodu byla jasná: jet rychle
a bez rizika,“ uvedl Karel. Jen jednu zkoušku udržel Jarin za
svými brzdovými světly Drotára s Octávií WRC. Závod spěl v poklidu ke
svému závěru. Naše posádka si ale zažila ještě jednu horkou chvilku.
Předposlední zkoušku zajížděl Jarek hodně divoce. Auto bylo často ve
smyku a to se projevilo poškozením diferenciálu. „Jarek okamžitě
zamkl diferenciál a více jak polovinu zkoušky jsme jeli s náhonem zadních
kol. Hodně jsme tady ztratili. V cíli zkoušky jsme pak rychle počítali
odstupy od soupeřů za námi. Závěrečnou zkoušku jsme museli jet jako
s dvoukolkou. Nejhorší na poslední vložce byly odjezdy z retardérů,
protože auto se těžce rozjíždělo,“ popsal krizi ze závěru
rally Karel Vajík. Posádka i přes závěrečné problémy své postavení
udržela. Ve druhém slovenském závodě obsadila třetí místo za Grzybem a
Drotárem. V hodnocení Evropského poháru bodovala konečným druhým
místem. S výsledkem je valašská dvojice spokojena. Horší poznatky si
odvezla domů o organizaci rally. V průběhu rally se posádky s velkým
zpožděním dovídaly výsledky. Velké zklamání panovalo i nad
roztažeností závodu. „V sobotu jsme skončili na Slovensku třetí
a v Evropě druzí, což je super výsledek. Ale dojeli jsme tak tak. Paradoxem
je, že před předposlední rychlostkou jsem říkal Karlovi, jak je závod
nudný a není žádná přetahovaná o vteřinky. Pokud jsou velké rozestupy,
tak je závod pro nás nezáživný. Zkrátka chybí tady to správné
závodění. Ale pak jsme měli adrenalinu až až,“ bral s humorem
v cíli závěr soutěže Jarin. „Chtěl bych poděkovat mechanikům
za perfektně odvedenou práci při přípravě vozu na rally, ale i během
samotného závodu. Mé díky směřuje také obchodním partnerům, kteří
nám pomáhají realizovat naše starty na Slovensku. Velké díky pak patří
společnosti Pneumarket.sk,“ nezapomíná na nejbližší
Jarek Orsák.
Jen pár dní na regeneraci sil a dohnání
zameškané práce měli Jaroslav Orsák s Karlem Vajíkem. Z úspěšného
startu na východu Slovenska se posádka vrátila v neděli a již ve středu
si to namířila do Příbrami. V pátek zde startuje XXX.Fuchs Oil rally
Příbram 2008, závěrečný díl mezinárodního mistrovství ČR
v automobilových soutěžích.
V letošní sezóně je odjeto osm z devíti
podniků ve velkém mistráku. Jarek Orsák s Karlem Vajíkem mají oproti
loňskému roku bodově bohatší sezónu. Posuďte sami. Osmkrát stanula
posádka na startu a z toho šestkrát projela cílovou rampou. Na svém kontě
mají 64 mistrovských bodů a v průběžné tabulce drží sedmou příčku.
Výsledek mohl být i lepší, nebýt dvou smolných soutěží.
V Hustopečích připravila posádku o super výsledek ohnuté pravé přední
rameno, na Bohemce pak lehký výlet mimo trať. Bodovou sbírku bude chtít
posádka Orsák rally sport teamu rozšířit v Příbrami. Není tajemstvím,
že právě příbramskou rally považuje Jarek za jednu
z nejoblíbenějších. „Do Příbrami jedeme s jasným cílem.
V mistráku se totiž už nemůžeme výše posunout, můžeme však
umístění ztratit. Proto zvolíme taktiku, abychom jeli v klidu a hlavně
pojedeme na body. Chceme si udržet šesté místo a tomu podřídíme
vše,“ prozradil taktiku Jarek Orsák. Tajným přáním posádky je
umístění po skončení soutěže v TOP5.
Autor: Vebr Miroslav, Foto: Hlinka Daniel, tempusrally.sk airmaxschuh airmaxschuh