Orsák v extrémních podmínkách opět zvítězil.

Píše se datum
18. července 2009. V Třebíči startuje jubilejní 20. ročník Horácké
rally. Tento den je významný i pro „Jarina z Poteča“, neboť přesně
před pětadvaceti lety se narodil. Jarek doslova a do písmene žije rally, a
tak si nejlepší dárek k čtvrtstoletí života nadělil osobně sám.
Společně s Karlem Vajíkem ovládli čtvrtý podnik rallysprintového
mistrovství.

Pouhých čtrnáct dní po Impromat rallysprintu
Kopná startoval v Třebíči a blízkém okolí další podnik
rallysprintového mistrovství – Horácká rally. Z předcházejících
tří podniků měli Jarek s Karlem velmi pěknou vizitku. V Lužických
horách i v Telči zvítězili. Na Kopné potrápila posádku převodovka a
v cíli si dojeli pro 6. místo. Před třebíčským sprintem bylo
průběžné pořadí následující: tabulku vedl Josef Peták, jenž získal
78 bodů, Jarek na něj na druhém místě ztrácel tři body. Právě na
Petáka s Orsákem se před startem v Třebíči soustřeďovala největší
pozornost fanoušků rally. Černým koněm závodu pak měl být otrokovický
Pavel Valoušek. Pokud při seznamovacích jízdách na posádky svítilo
sluníčko, na samotný závod si zřejmě vybralo volno. Zatažená obloha
nevěstila nic dobrého a následné deště si nepěkně pohrály
i s organizátory rally. „Ráno to ještě nevypadalo na deštivé
počasí, a tak jsme jako většina startovního pole vyrazili na slickách. My
si pro jistotu v autě vezli dvě prořezané pneumatiky na vodu, což měla
být jakási pojistka, kdyby začalo na trať rally pršet. Úvodní zkouška
soutěže byla z bezpečnostních důvodů zrušena a na další dvě erzety
už pršelo. Proto jsme s Karlem využili gumy, které jsme si vezli, a
dopředu nasadili říznuté slicky. S ohledem na to, že podobný problém
s pneumatikami měli i všichni naši soupeři, rozdíl po první rundě erzet
nebyl až tak znatelný a odstupy byly minimální,“ zhodnotil
úvodní tři zkoušky rally Jarek Orsák.

Po jedné zrušené a dvou odjetých rychlostních
zkouškách vedl „Jarin“ s náskokem 0,9 vteřiny před Valouškem,
třetí Odložilík ztrácel 4,6 vteřiny. V té době již byl mimo hru Josef
Peták, který odstavil svého Peugeota 207 S2000 na 3. RZ. Jarek s Karlem
proto změnili taktiku. „Já jsem Josefa Petáka na trati trojky nikde
neviděl. O tom, že již nepokračuje v soutěži, jsem se dozvěděl až od
pořadatelů, když jsme v cíli erzety pátrali po čase příbramského
jezdce. V té chvíli jsem měl malinkou radost, ale i nadále jsem se musel
maximálně soustřeďovat na další zkoušky. Tempo jsme pak zvolili takové,
abychom jeli rychle a přitom bez chyb, zkrátka na jistotu. Bylo pro nás velmi
důležité dojet si pro body,“ poodhalil změnu plánu Jarek. Na
další kolo zkoušek obula posádka ARC Slovakia opět slicky. „Byla
to riskantní volba a jako jediní ze startovního pole jsme takto zariskovali.
Bylo to dáno hlavně tím, že jsme měli zprávy z dalších erzet, že tam
ještě neprší. Když jsme ovšem dojeli na start těchto zkoušek, i tady
začalo pršet a my museli absolvovat RZ na slickách. Špatná volba pneumatik
a déšť způsobily, že se mi na jedné zkoušce podařilo vyrobit hodiny.
Tím si Pavel Valoušek udělal drobný náskok. Na dalších dvou erzetách
jsme dokázali jeho náskok smazat a dokonce přidat i pár vteřin
navrch,“ poodkryl vývoj závodu Jarek Orsák.

V polovině rally byl Jarek na druhém místě za
„Valdou“ s odstupem 7,2 vteřiny. Dvě vyhrané erzety jej ovšem
katapultovaly před otrokovického jezdce s náskokem tří vteřin. V servisu
již byla volba pneumatik jasná. Déšť neustával, a tak přišly na řadu
mokré gumy. Do konce soutěže zbývaly poslední tři erzety. Na první
zkoušce třetí rundy zajel Jarek druhý čas a Valoušek z odstupu umazal
1,5 vteřiny. Krátkou městskou erzetu pro změnu vyhrál „Jarin“, když
svému největšímu soupeři nadělil dvě vteřiny. Rozhodnout se mělo na
závěrečné, 10,75 km dlouhé rychlostce. Tu vyhrál Valoušek, ale Jarek si
druhým časem pojistil vítězství. Z náskoku smazal Valoušek pouhých
1,9 vteřiny. V cíli byla vidět na posádce nejenom únava z těžkého
závodu, ale také maximální spokojenost.

„Po odstoupení Petáka vycítil
Valoušek možnost vyhrát, ale vyhrát jsme chtěli i my. Rozhodně jsme mu
nechtěli vítězství jen tak přenechat, a tak jsme bojovali. Myslím, že to
byl pro diváky pěkný souboj, který skončil až s poslední erzetou. Pro
nás bylo důležité získat body a podřídili jsme tomu vše. Jeli jsme
hodně vysokým tempem, ale přitom tak, abychom získali body. Samozřejmě
jsme si hlídali i Valouškovy časy, neboť jsme byli neustále pod jeho
tlakem. Snažili jsme se jet rychle a bez chyb. A to se nám až na jeden
moment podařilo splnit,“ zhodnotil čtvrtý sprint sezony
Jaroslav Orsák.

Na dvou jednodenních soutěžích, paradoxně
vždy nedaleko Třebíče, hodně pršelo. Je tedy voda ten správný živel
Jarka Orsáka? „Mě je víceméně jedno, zda je mokro nebo sucho. Je
ale fakt, že když to klouže a pro soupeře je tento povrch nepříjemný, tak
mně vyhovuje. Pokud bych si měl vybrat mezi suchou a mokrou soutěží, tak se
více přikloním k mokré trati.“

Polovina rallysprintové sezony je tedy za námi.
Ze čtyř soutěží je třikrát zapsaný ve výsledcích jeden a tentýž
vítěz: Jaroslav Orsák s Karlem Vajíkem. Takový vstup do sezony nikdo
z týmu rozhodně nečekal. „Tři vítězství ze čtyř startů, to
velmi potěší. Na Kopné jsme neměli šanci bojovat o přední místa.
Charakter trati vyhovoval hlavně vozům specifikace WRC a S2000. Klasická enka
tam moc šancí neměla. V okolí Slušovic bychom mohli profitovat snad jen
z problémů soupeřů. Ostatní tratě už nám vyhovovaly více. A že jsme
třikrát vyhráli? Určitě jsme měli i to potřebné jezdecké štěstí.
Zkrátka, štěstí přeje připraveným a my se na každý sprint vždy
poctivě připravovali,“ rozkrýval původ úspěchu
Jarek Orsák.

V polovině rallysprintového mistrovství vede
průběžnou tabulku Jarek Orsák se ziskem 105 bodů. Druhé místo si
i přes bodovou absenci v Třebíči drží Josef Peták se 78 body a
prozatímní bronz patří Pavlu Valouškovi s body 48. Samotná posádka se
snaží udělat výsledek na trati rychlostních zkoušek. Předchází tomu
ovšem mravenčí práce nejen mechaniků, která graduje při průběhu rally.
Na tyto lidi kolem sebe Jarek s Karlem nikdy nezapomněli. „Naše
poděkování patří ARC Slovakia a firmě GPD. Díky patří také K. I. T.
Racing teamu a všem mechanikům za perfektně připravený vůz a práci během
soutěže. Poděkovat bych chtěl zároveň fanouškům, kteří nás
podporovali na trati rally. Náš obdiv zaslouží všichni pořadatelé,
kteří se podíleli na průběhu letošní Horácké rally, neboť ty podmínky
byly po celou dobu závodu opravdu velmi nevlídné a stát v tomto počasí
skoro celý den venku… smekám před nimi klobouk,“ poděkoval
všem za posádku Jarek Orsák.

A ještě jedna větička na závěr: Když jsem
šel v cíli Jarkovi přát, říkal jsem mu, že nevím, k čemu mu mám
přát první, zda k narozeninám nebo k vítězství. A Jarinova odpověď?
„To je jedno, já budu dnes stejně mrtvý.“ :o)

Autor: Vebr Miroslav nike air max damen nike air max damen