Orsák s Vajíkem v Příbrami čtvrtí

Ve skvělé náladě odjížděla
posádka Orsák rally sport teamu Jaroslav Orsák a Karel Vajík z Příbrami.
Na poslední soutěži mezinárodního mistráku, kluci vyjeli čtvrté místo a
tím si upevnili konečnou šestou příčku. Navíc Jarek v předstihu
obhájil svůj loňský triumf – titul juniorského mistra České
republiky.

Do Příbrami odjížděli Jarek s Karlem
s jasným cílem. V průběžném hodnocení velkého mistráku nemohli
postoupit vzhůru, mohli je ale ohrozit jezdci, kteří byli těsně za nimi.
Proto byla taktika jasná: „Pojedeme v klidu. Prvořadým cílem, je
udržení pozice v tabulce a tomu podřídíme vše,“ uvedl před
startem Jarek Orsák.

Když Jarek hovořil před startem soutěže
o klidné jízdě, určitě nepředpokládal, že vyhraje první rychlostní
zkoušku. Necelých sedm kilometrů dlouhý měřený úsek v okolí Jinců
zajel Jarin v nejrychlejším čase. Rozestupy mezi soupeři byly ale
minimální. Do dvou vteřin se vešlo hned pět posádek. „Erzetu
jsme jeli rozumně. V cíli nás potom hodně překvapilo, když jsme se
dozvěděli, že právě náš čas je nejrychlejší. Vstup do soutěže byl
parádní,“ pochvaloval si úvod rally Jarek.

Na „dvojce“ zajel klobůcký jezdec čtvrtý
čas. Šest vteřin ztráty na vítěze zkoušky znamenalo propad
v průběžných výsledcích na třetí místo. Hlavním důvodem
přepuštění pozice ve prospěch soupeřů byl kontakt s patníkem.
Inkriminovaný problém vysvětlil Jarin následovně: „Před
soutěží jsme si hodně hráli s nastavením podvozku našeho Mitsubishi.
Daří se nám pořád vylepšovat jízdní vlastnosti. Nové nastavení je
určitě krůčkem správným směrem. Na změnu jsem si ale teprve zvykal. To
se projevilo v jedné pravotočivé zatáčce, kde byl vevnitř betonový
obrubník. Díky vylepšení podvozku totiž auto nádherně poslouchalo. Jelo
přesně tam, kam jsem zatočil. A právě na to nejsem úplně zvyklý,
protože dřív se mi vždycky svezlo malinko ven ze zatáčky. Jenže teď se
mi nesvezlo vůbec. Zahnulo dřív než jsem potřeboval a tak jsem pravým
zadním kolem zavadil o obrubník uvnitř zatáčky. Nárazem se kolo dost
vyhnulo. V rychlých úsecích bylo pak auto hrozně neklidné, proto jsme
museli zvolnit.“

Po erzetě následoval pouze desetiminutový
servis. Pro posádku a hlavně mechaniky velmi krátká doba na to, aby zcela
opravili poškozenou část vozu. Zbývající tři zkoušky první etapy se
Jarek s Karlem snažili zajíždět tak, aby neztratili vybojované postavení.
Pátý, devátý a třetí čas, to bylo maximum, co dokázali Jarek s Karlem
vyždímat z neklidného vozu.

Až v nočním servisu přišla na řadu výměna všech poškozených
částí závěsu pravého zadního kola a nastavení správné geometrie vozu.
Mechanici se činili celých 45 minut a svou práci odvedli výtečně.
Posádka byla po první etapě klasifikována na 4. místě absolutně. Na
vedoucího Václava Pecha ztrácel Jarek 22,7 vteřiny a ztráta na třetího
Josefa Petáka byla třívteřinová. Za svými zády držel Jarek své
největší soupeře z průběžné tabulky mistrovství – Václava Arazima
a Vojtu Štajfa.

Do sobotní části závodu vstupovali Jarek
s Karlem opět s cílem jet v klidu a vyvarovat se jezdeckých chyb. První
runda zkoušek dopadla dobře. První dva testy zajel Jarin shodně čtvrtým
časem, v následujícím to bylo trochu slabší. „Na 8. RZ jsme
zvolili opatrné tempo. Rychlostní zkouška vedla kolem vodní nádrže Orlík
a na úzké cestě bylo hodně bláta a listí. Sebemenší chybička by tady
znamenala sklouznutí mimo trať, čehož jsme se chtěli stůj co stůj
vyvarovat. Proto jsme tady zajeli až sedmý čas. Naplňovali jsme tím náš
taktický plán,“ uvedl Karel Vajík.

Na další zkoušce Jarin opět zatáhl a
výsledkem byl druhý nejrychlejší čas. V celkových výsledcích se posunul
díky vylomenému kolu Jaromíra Tarabuse na třetí místo. Na záda posádce
ale začali dýchat Pavel Valoušek a Roman Odložilík.

Druhé kolo erzet nezačalo pro valašskou
posádku dobře.** „Asi ve dvou třetinách 10. RZ nám v jednom z pravých
odbočení praskla levá zadní poloosa. Nemohl jsem dělat nic, než zamknout
diferenciály a snažit se udržet co nejvyšší tempo,“** objasnil druhý
větší problém v soutěži Jarek Orsák. Ve smolné desáté zkoušce zajeli
Jarek s Karlem osmý čas.

Před posádkou se najednou otevřel problém, jak
se vypořádat s dalšími třemi zkouškami. Hendikep byl příliš velký a
do servisu daleko. Proto přišlo na řadu rychlé počítání a volba
strategie. „Museli jsme jet tak, abychom ztratili co nejméně, ale
přitom bez zbytečného rizika. Nezbylo, než se vzdát souboje s Valouškem a
Odložilíkem, jejichž výsledek nebyl směrodatný pro naše konečné
umístění v mistráku a hlídali jsme si ty ostatní – Arazima a
Štajfa,“ konstatoval Karel.

O zkoušku dále se ve výsledcích přehnal
přes Jarka Pavel Valoušek. Jarin zajel na 11. RZ dvanáctý, na 12. RZ
desátý a na 13. RZ opět desátý čas. Čtyřiadvacetiletý klobůčan si
držel i nadále čtvrtou příčku. Změna nastala na třetím místě, kde
odstoupivšího Valdu vystřídal Odložilík. Oba vozy S2000 s Petákem a
Odložilíkem se naší posádce hodně vzdálily. Důležitější však byla
skutečnost, že hlavní soupeři se před Jarka s Karlem ani přes jejich
technické potíže nedostali.

Z následného servisu odjíždělo Orsákovo
Mitsubishi s novým diferenciálem a novou zadní poloosou. Mechanici opět
zvládli vše na výbornou.

Do konce rally zbývaly poslední tři zkoušky.
Hlavní protagonisté klobůckého týmu věděli, že pokud se nic
mimořádného nestane, své postavení udrží. „Před námi kilometr
nikdo, za námi kilometr nikdo. Odložilík je daleko. Před smečkou vlků
Arazimem, Štajfem a Trinerem máme bezpečný odstup. Ti sice nepojedou pomalu,
protože tvrdě závodí mezi sebou, ale přesto se nebojím. Musíme v klidu a
bez chyb dojet do cíle a body budou naše,“ podělil se o dojmy
při odjezdu od mechaniků Jarek Orsák.

Osm a půl kilometru dlouhou zkoušku z Tochovic
do Nestrašovic zajeli Jarin s Karlem v třetím nejrychlejším čase.
Zkoušku okolo Orlíku i závěrečnou pak projeli na jistotu.

Výsledkem byl sice sedmý a šestý čas, ale
hlavně splněný cíl stanovený před soutěží. Posádka si odvezla
z Příbrami šestnáct mistrovských bodů a tím si upevnila konečnou
šestou pozici v Mezinárodním mistrovství ČR.

„Nijak nás nemrzí, že si
z Příbrami odvážíme nepopulární bramborové medaile. Před soutěží
jsme měli chuť dojet do pátého místa. To se nám podařilo. K úspěchům
musíme připočítat také Jarkův mistrovský titul mezi juniory. Do konce
tohoto šampionátu sice zbývají ještě dvě soutěže, ale dosavadní
výsledky zaručují, že už ho nemůže nikdo předstihnout. Podařilo se nám
dokázat, že když je třeba, umíme podřídit touho po co nejlepším
umístění taktice. Ani technické problémy nás nesrazily na kolena.
S účinkováním v Příbrami jsme proto spokojení,“ usmíval se
Karel Vajík.

A Jarek mívá většinou poslední slovo, ani
tentokrát tomu nebylo jinak. „Za výsledkem z Příbrami je
schovaný velký kus práce mechaniků. Tímto bych jim chtěl poděkovat. Jak
je u nich zvykem, opět odvedli skvělou práci. Mé díky patří
i obchodním partnerům, bez jejichž pomoci bychom těžko mohli kompletní
mezinárodní mistrovství absolvovat. A ještě jednou díky. To míří
k Vaškovi Arazimovi, za zapůjčení náhradních ramen zadního kola. Vašek
se mohl k našemu problému postavit chladně a jednoduše říci nemám, ale
je to opravdu pan jezdec. Byť jsme byli jeho soupeři v tabulce, díly
půjčil. Tomu říkám hra fair play,“ pochválil všechny, kdo se
podíleli na výsledku Jarek Orsák.

Autor: Vebr Miroslav, Foto: Robert Balcar, Ivo Nesrovnal nike air max nike air max