Jaroslav Orsák bilancuje sezonu 2008

Posádka Orsák rally sport teamu ve
složení Jaroslav Orsák – Karel Vajík v sezoně 2008 úspěšně
bojovala na několika rallyových frontách. V mezinárodním mistrovství ČR
obsadila valašská dvojice výborné šesté místo. V rámci hodnocení
mistrovství Slovenska vyjeli Jarek s Karlem páté místo…

… a dvě druhá místa ve sprintech vyneslo
kluky na 11.příčku v rallysprintu ČR. Do výčtu úspěchů patří
bezesporu i obhájení juniorského mistra republiky z loňského roku.

Na začátku nové sezony si každá posádka
skládá plán závodů, kde by chtěla startovat a nastavuje laťku výsledků,
kam by se chtěla dostat. Ne jinak tomu bylo i ve Valašských Kloboukách
u Orsáků. „V sezoně 2008 plánujeme starty v domácím velkém
mistráku a rovněž se zapojíme do bojů o slovenský titul. S přidělením
postu reprezentanta, který jsme získali za dosažené výsledky v roce 2007,
pro nás vyplývá také povinnost startovat na zahraničních soutěžích. My
se podíváme na některé rally v rámci FIA Evropského rally poháru –
střed,“ avizoval na počátku sezony plán soutěží Jarek Orsák.
A co se týká umístění, i tady měl Jarin na začátku roku jasno.
„Do každého závodu jdu s tím, že chci vyhrát. To je moje
krédo, z kterého nechci nikdy slevit. Ale zároveň stojím i nohama na
zemi. V českém mezinárodním mistrovství bych rád bojoval s Karlem
Trojanem, Vojtou Štajfem nebo Václavem Arazimem. Na Romana Krestu a
„Ášína“ Pecha jednoduše nebudu mít. O místa za nimi se ale tvrdě
poperu. Na konci roku jiný výsledek, než v první desítce neberu.
V slovenském mistrovství není jezdecké pole až tak vyrovnané. O titul by
mohla bojovat pětice jezdců. Já se budu snažit, abych byl na konci roku tím
nejlepším,“ uvedl Jarek. Plány se kuly na začátku roku. Nyní se
blíží jeho konec a je tedy čas pro bilancování.

V sezoně 2008 se jelo v mezinárodním
mistrovství ČR v rally devět soutěží, z toho tři nejhorší výsledky
se škrtaly. První nula na kontě byla hned po úvodní Janner rally. Důvodem
byl nedostatečný počet přislíbených pneumatik a posléze i motor, jenž
jel pouze na tři válce. Co se nepodařilo v Rakousku, vyšlo Jarinovi a
Karlovi plně při Valašské rally. „S pátým místem jsme
rozhodně nepočítali. S ohledem na to, jaká byla na startu konkurence, jsme
viděli náš výsledek na rozhranní první desítky. V závodě jsme krom
drobných potíží s tlumiči v úvodu rally, jeli bez potíží. Závod jsme
si užívali. Navíc jsme porazili Karla Trojana, čímž jsme odstartovali
náš vzájemný minisouboj,“ zavzpomínal na velmi vydařenou
soutěž Jarek Orsák. Vedle pátého místa absolutně, vybojovala valašská
dvojice také bonusové body za 2. místo v nedělní etapě. Radostným
přínosem byl bezesporu i jeden nejrychlejší čas na RZ během rally. Po
soutěži byl Jarek Orsák vyhlášený nezávislým internetovým serverem
ewrc.cz „Hvězdou rally“. Následovala Rally Šumava a
pokud soupeři poukazovali na to, že Valaška je Jarinova domácí soutěž,
v Klatovech dal klobůcký jezdec tu nejlepší odpověď na otázku jak se
popasuje s cizí tratí. Jen ta úvodní erzeta na Čínovském okruhu mu
nějak nevyšla. Posádka s Mitsubishi spadla do příkopy a diváci ji dlouhé
minuty dostávaly zpět na silnici. To ale Orsáka zdravě naštvalo a rozjel
spolu s Vajíkem skvělou stíhací jízdu. Z posledního 61. místa se
prokousali až na konečnou devátou příčku. Navíc zopakovali výsledek
z Valašky, kdy v druhé etapě obsadili druhé místo a tím získali další
bonus body. V kolonce nejrychlejších časů se tentokráte jméno Orsák
psalo hned třikrát. Výborně zajeté dvě soutěže hodně motivovaly celý
tým před Rally Český Krumlov. I tady měl Jarek závod dobře rozjetý.
„Nebýt hodin v poslední zkoušce první etapy, mohli jsme být
v polovině rally na čtvrtém místě absolutně. Druhý den jsme chtěli
zatáhnout, ale přišel defekt. To nás opět vyprovokovalo k většímu
úsilí. Například zcela poprvé jsem jel naostro RZ Malonty a i s lehce
poškozeným vozem po defektu, kdy auto vlálo po silnici, jsem zajel třetí
čas. Ve výsledcích jsem se pomalu posouval výše, ale pak přišel druhý
defekt. Soutěž nás naučila, jak se má jezdit s defekty,“ našel
pozitivní stránky na rally Jarek. Konečné 7. místo bylo maximum, co mohli
Jarek s Karlem vybojovat na jihu Čech. Také na česko krumlovsku dokázal
Orsák zajet nejrychleji RZ, tentokráte jednou. Druhá nula v sezoně přišla
v Hustopečích. Dobře rozjetou soutěž utnulo ohnuté pravé přední rameno
u Mitsubishi. Posádka měla na dosah životní úspěch, neboť v době
odstoupení figurovala na 4. místě za Kopeckým, Pechem a Krestou. Zcela bez
nálady odjížděli Jarek s Karlem z Třebíče. Za vše mohla smrtelná
nehoda kamarádů Mirka Levory a Pavly Třebínové. Výsledné páté místo
proto ani nijak tým i posádku netěšilo. Zklamání si prožili ogaři
i v Mladé Boleslavi. Na úvodní zkoušce nejprve políbili zadní části
Lanceru svodidla. Z 16. místa se pak prokousali kluci až na místo čtvrté.
Poslední zkouška ale rozhodla o propadu ve výsledcích. „Na startu
poslední erzety praskl zadní diferenciál a já jej tedy musel zamknout a jel
s Micákem jako s dvoukolkou. Jeli jsme co to šlo, v rámci možností. Asi
dva kilometry před cílem mne auto stáhlo lehce do příkopy. Zůstali jsme
ležet na lyžině a než nás diváci vytlačili zpět na cestu, tak uběhly
drahocenné vteřiny,“ popsal krizi ze závěru rally Orsák.
Výsledkem byly nakonec tři body za 13. místo absolutně. Barum rally je pro
Jarka s Karlem vrchol sezony. „Tolik problémů, které nás potkaly
během letošní Barum rally, jsme neměli za celou sezonu. Ale cíl daný před
soutěží, dojet do 15. místa se nám podařilo splnit. Tentokráte jsme se
na výsledek ale opravdu hodně nadřeli,“ uvedl Jarek. Závěrečný
podnik velkého mistráku se jel v Příbrami a pro Jarka s Karlem byl úkol
udržet postavení v průběžné tabulce. Nepopulární čtvrté místo
v cíli nakonec stvrdilo konečnou šestou příčku. „S konečným
výsledkem ve velkém mistráku jsme spokojeni. Je sice pravda, že kdybychom
dotáhli do úspěšného konce závody v Hustopečích a v Mladé Boleslavi,
mohl být náš výsledek ještě lepší. Ale taková je rally. Nás to aspoň
nutí pořád se zlepšovat a učit se. Myslet si, že už všechno umíme, by
bylo to nejhorší co by nás mohlo potkat. Jdeme od závodu k závodu. Každý
je jiný, každý důkladně analyzujeme a vždy najdeme chyby, které je
potřeba odstranit,“ zhodnotil mezinárodní mistrovství
Jarek Orsák.

Další prioritou týmu bylo Slovenské
mistrovství. Kalendář našich sousedů se skládal z šesti podniků,
přičemž při Rally Tatry byla zvlášť hodnocena první a druhé etapa.
Mistrovství Slovenska začínalo v Maďarsku – Rally Eger. Na startu se
sešlo bezmála 140 posádek. Lákadlem bylo devět vozů specifikace wrc a
dalších 19 posádek zařazených do třídy A8. Pozadu nechtěli zůstat ani
jezdci ve třídě N4, kterých bylo 23. Jarek Orsák se v silné konkurenci
neztratil. V absolutním pořadí dokončil soutěž na 9. místě, v rámci
slovenského mistrovství bodoval stříbrnou příčkou. Při druhém podniku,
Rally Rožňava vyšel Orsák bodově na prázdno. V soutěži absolvoval Jarin
pouze dvě RZ, aby posléze odstoupil pro poruchu převodovky. Třetí
v pořadí byla Rally Bratislava. Posádka Orsák rally sport teamu i přes
technické potíže v závěru soutěže a mocný finiš Béreše, uhájila
druhé místo. „Měli jsme problémy s poškozeným předním
diferenciálem, ale na tu hrůzu to vše dopadlo dobře. Auto nás chvílemi
pěkně vláčelo. Při přidání plynu nás to táhlo doleva a při ubrání
naopak doprava. Proto jsme museli trošku zvolnit. Druhé místo jsme ale
udrželi, takže jsme maximálně spokojeni,“ vrátil se k úspěchu
z Bratislavy Jarek Orsák. Po zrušené Rally Bojnice se slovenský mistrák
přesunul do Popradu. Tato soutěž měla specifikum, že byla zvlášť
hodnocena každá z etap. První část závodu dojeli Jarek s Karlem na
šestém místě. Lépe vyšla posádce druhá polovina rally, kdy dojela na
3. místě. O novém slovenském mistru tak měla rozhodnout závěrečná
soutěž – Rally Košice. Nejblíže k titulu měla dvojice Béreš Drotár.
Bez naděje nebyli ani další jezdci, mezi kterými byl rozdíl pouhých tří
bodů – Gavlák, Orsák a Grzyb. „První den jsme plnili náš cíl
daný před soutěží a to jet na jistotu. V druhé části závodu jsme
chtěli zrychlit. Místo toho přišla havárie. Byla to má první vážná
havárie. Navíc to bylo prvně, co to šlo na mou stranu. Je to zajímavý
pocit, ale více ho již nechci zažít,“ bere s odstupem ránu
s humorem Jarek. Suma sumárum získané body přiřadily Jarkovi s Karlem
konečné 5. místo.

Vedle prioritních mistrovství startovali Orsák
s Vajíkem také na vybraných rallysprintech. První sprint se připisuje
k Prachaticím, kde valašská dvojice obsadila velmi dobré druhé místo.
Další bodový zisk se posádce rozrostl po Rally Jeseníky, kde obsadil
stejně jako v Prachaticích druhé místo. Do třetice všeho dobrého se
mohly body navýšit při posledním sprintu sezony na Vsetíně. Jarek zde
držel průběžné třetí místo za Odložilíkem a Gavlákem. To vše do
doby, než přišel druhý průjezd Vesníkem. „V závěru páté
erzety jsme udělali defekt. Auto nečekaně nezatočilo do levé zatáčky.
V louce jsme bohužel lehce trefili sloup předkem auta. Při tom spadla hadice
od turba, kterou jsme museli na místě nasadit. Škody na autě nejsou
velké,“ vrátil se k poslednímu výletu mimo trať Jarin. Cílovou
rampou projela posádka na nebodovaném 22. místě. Do výčtu startů zbývá
ještě připočíst slovinská Rally Saturnus, která se jela na začátku
května. Zde posádka odstoupila z páté příčky, po lehkém výletu
mimo trať.

Jaroslav Orsák si do kalendáře akcí zařadil
i tři takzvaně odpočinkové starty. První byl na rallycrossovém okruhu
v Sosnové u České Lípy při Setkání mistrů. Ze série rozjížděk se
Jarin s Karlem probojovali až do finále, kde podlehli Václavovi Pechovi.
Druhá akce Walašská rallyšou EVO2 byla zcela naladěna na recesní notu.
Jarin přivezl do Valašské Bystřice vůz Trabant a okamžitě se stal
středem pozornosti. Po absolvování několika různých disciplín byl Orsák
s Vajíkem klasifikováni na osmém místě. Na Pražský rallysprint usedl
vedle Orsáka manažer týmu Jan Suchý. Úvodní paralerní okruhovou zkoušku
soutěže zajela posádka pátým nejrychlejším časem. Za svými zady nechali
kluci Pecha, Petáka i letošního mistra z velkého mistráku Krestu.
Sobotní část sprintu poznamenala tragická nehoda, po níž organizátor
rally ukončil soutěž.

„Chtěl bych poděkovat všem obchodním partnerům a sponzorům,
mechanikům, kamarádům a rodinám, kteří nás během sezony
2008 podporovali,“ poděkoval závěrem Jarek Orsák.

Autor: Vebr Miroslav air max schwarz air max schwarz