Jaroslav Orsák – horečky, svíčky a plány
Prazvláštně přivítala Nový
rok posádka Orsák – Vajík. Zatímco všichni se veselili, oba jezdci
Orsák rally sport teamu se potili pod peřinami v horečkách. Kdo způsobil
zdravotní potíže, jak probíhala Jänner rally a něco málo z programu
týmu si přečtete v následujícím rozhovoru.
Jak prožil příchod Nového roku
Jaroslav Orsák?
Jaroslav Orsák – Příchod nového roku jsem prožil v nemocích.
Hlava mne bolela, trápil mne kašel, bylo mi doslova na umření. Hlavně jsem
měl vysoké horečky, což bylo asi nejvíce nepříjemné.
Kde jsi nastydl?
Jaroslav Orsák – Už před vánocemi se na mne tlačily bacily, ale
pořád jsem je nějak odháněl od sebe. Ale v Rakousku, když jsme
trénovali, tak mne ofouklo více. I proto jsme ukončili tréninky dříve.
Při cestě domů jsem ještě stačil nakazit Karla Vajíka a Jirku
Černocha.
Takže jste byli takový pojízdný
lazaret…?
Jaroslav Orsák – Všechny jsem nakazil…
Takže ty jsi ten viník a původce
nákazy? To tě museli mít kluci v autě velmi rádi.
Jaroslav Orsák – Jo jo, by jsem to já. Největší radost jsem
udělal Vojtovi Štajfovi. (smích)
Jarek prozradil, že tě nakazil, takže
silvestrovské bujaré oslavy se asi nekonaly…
Karel Vajík – Přivítání nového roku bylo v mém podání
velmi nesmělé. Ležel jsem v horečkách s virózou a moc jsem ani nevnímal
silvestrovskou půlnoc.
Jak probíhaly přípravy na letošní
Jänner rally?
Jaroslav Orsák – Přípravy proběhly podle mne v maximální
míře. Co se týká nás, aby jsme se rychle vyléčili, tak jsme léčení
věnovali maximum. Auto bylo připravené prakticky již mezi svátky. Ve
zbylém čase mechanici dochystávali doprovod. V samotném závodě fungovalo
Mitsubishi bezvadně. Tady byla jediná škoda, že nám odešel motor. Při
nastavení podvozku na zimní soutěž nám hodně pomohl Miroslav Cais. Za to
mu patří velký dík. Poděkovat bych chtěl i Romanovi Peškovi, jenž mi
v Rakousku dělal „ledového špiona“.
Karel Vajík – Termín soutěže s
„rozdrobeným“ tréninkem na dvě části mi připadal dost nešikovný. Když
k tomu přičtu zmíněnou virózu, je obrázek o přípravě asi jasný.
Trénink i soutěž jsem musel absolvovat pod prášky.
Byl letošní ročník Jänner rally pro
tebe něčím výjimečný?
Jaroslav Orsák – Určitě. Poprvé jsem závodil na sněhu na
pneumatikách s hroty. Na shakedownu nebyl žádný sníh a tak nebylo
pořádně kde si gumy s hroty osahat. Při přejezdu k první erzetě jsem na
hlavní cestě trošku poblbl. Byl jsem z toho všeho velmi nadšený. Úvodní
zkoušku jsem jel úplně v klidu. Navíc první odbočení jsem projel rovně
a pod páskami jsme se otáčeli. To bylo zapříčiněno nedostatkem
zkušeností v jízdě na hrotech a navíc v té chvíli po asfaltu. Nechali
jsme tam asi deset vteřin. Rozjezd po první erzetě byl přesto dobrý.
V roce 2004 jsi vyhrál Ve stopě
Valašské zimy. Může takový závod nějak pomoct v ostrém závodě na
Jänner rally?
Jaroslav Orsák – Určitě. Já jsem odjakživa jezdil pouze se
čtyřkolkou. Nikdy jsem neseděl v autě, které mělo poháněnou jen jednu
nápravu. Na sněhu jsem skoro jako doma. Vždy jsem čekal až napadne sníh a
pak jsem šel řádit. Na sněhu tedy žádný nováček nejsem, ale jak jsem
říkal – poprvé jsem jel na pořádných hrotových pneumatikách.
Jak probíhala první etapa?
Karel Vajík – Celá soutěž byla poznamenána nedostatkem
pneumatik. Do Fraistadtu jsme odjížděli s tím, že máme zajištěny
pneumatiky v potřebném množství u jednoho renomovaného týmu. Po nazutí
prvních čtyř nám však bylo sděleno, že další nejsou. Dost nepříjemná
situace. Začátek soutěže byl ve znamení sžívání se s povrchem a
možnostmi pneumatik s hroty. Jarek na nich závodil poprvé. I tak byl úvod
slibný. Na vrcholu jsme byli v RZ 7, kde jsme zajeli 3. z Čechů a
7. absolutně, resp. před setměním, kdy jsme vyšplhali na 12. příčku
průběžných výsledků. Pak ale nastaly potíže se světly, pneumatikami,
s motorem…..
Jaroslav Orsák – Proto jsme začali
v pohodě. Jel jsem v klidu, snažil se o přesné odjezdy ze zatáček.
Nikde jsem to zbytečně nepřetahoval a neriskoval. Pokud byly pneumatiky
opotřebovanější, tak jsme obuli vždy jenom dvě nové, které jsme dali
dopředu. A najednou pneumatiky nebyli.To nám udělalo velkou čáru přes
naší domluvu. Okamžitě se to projevilo i na naší psychice. Na horších
pneumatikách jsme začali hodně ztrácet. Proto jsme museli přepustit naše
12.místo soupeřům. Zkrátka na horších pneumatikách to
prostě nešlo.
Byl i výlet mimo trať?
Jaroslav Orsák – Přišel i výlet mimo trať. Na rychlostce
nedaleko Freistadtu jsme byli dokonce dvakrát venku. Poprvé to bylo ve chvíli
kdy v pneumatice už nebyl ani jeden hřebík. Při dobrzďování do rychlé
zatáčky mi zhasl motor. Kola neměly trakci a místo výjezdu ze zatáčky,
jsme šli ven. Z toho jsem byl trošku rozhozený a asi po půl kilometru jsem
byl venku znovu. Tady jsem navíc proletěl plotkem a poškodil světelnou
rampu. Další noční erzety jsem jel jen se dvěmi ze čtyř světel na
rampě. Bylo špatně vidět a i tady jsme ztráceli. Hlavní příčinou
naší ztráty ovšem byly sjeté pneumatiky.
Přesto byla spokojenost v polovině
soutěže?
Jaroslav Orsák – Závodem jsme se bavili. Vadil nám nedostatek
pneumatik, protože v té chvíli jsme už nemohli závodit. Bez riskování
jsme se drželi na začátku druhé desítky. Navíc jsme věděli, že ještě
můžeme přidat. Před závodem jsme se těšili na noční zkoušky. Měli
jsme špičkový rozpis a v noci mne baví jezdit. Ale bez správných gum to
prostě nešlo.
Karel Vajík – Závěr I. etapy se
nám nevydařil tak jak bychom chtěli. Ale moc jsme se těšili na
„sněhové“ zkoušky II. etapy.
Druhý den byl na svezení velmi krátký.
Co se přihodilo?
Jaroslav Orsák – První etapa se jela na úzkých cestách a bylo
zde méně sněhu. Sobotní část byla z větší části pokryta sněhem. Moc
jsem se na to těšil. Ale už na první , ve dvou třetinách začal jet motor
jen na tři válce. V cíli jsme zajeli ještě docela slušný čas. To jsme
ještě nevěděli proč motor neposlouchá. Na další zkoušce už byl pokles
výkonu motoru markantní a od soupeřů jsme dostali minutu. V té chvíli
jsme ztratili chuť do závodění. Před námi byla pouze přezouvací a
tankovací zóna. Museli bychom odjet ještě další dvě zkoušky než by byl
servis. Technická závada byla banální, neboť nám odešly svíčky. Karel
Vajík – Už od rána jsem jeli povětšinou na tři válce. Situace se
zhoršovala. Motor prostě nešel jak by měl. Na jiné soutěži bychom
okamžitě ztráceli na každé RZ minuty, ale na sněhu se hendikep poněkud
mazal. Přesto to bylo obtížné a hrozilo poškození auta. Proto jsme raději
odstoupili.
S jakými dojmy jste odjížděli
z Rakouska?
Karel Vajík – Pochopitelně jsme odjížděli zklamaní. Jarek sice
ukázal, že je schopen jet na sněhu hodně rychle, ale výsledek se hodnotí
až v cíli, a ten jsme neviděli.
Jaroslav Orsák – Ze začátku to
vypadalo na slušný výsledek. Navíc jsme věděli, že máme ještě rezervy.
Místo toho jsme zažili propad a nemohli jsme s tím nic dělat. Chtěli jsme
jet, snažili jsme se, ale když nejsou potřebné podmínky, tak je to
špatné.
Kterou soutěž máte v plánu
v nejbližší době?
Jaroslav Orsák – Další soutěží by měla být Rally Nitra na
Slovensku a následně Valašská rally. Do budoucna plánujeme kompletní
velký domácí mistrák. A reprezentace nás zavazuje k startům na
vybraných podnicích Evropského poháru, zóny střed.
Jaké novinky připravuje tým
v nejbližší době?
Jaroslav Orsák – Na další rally bychom rádi vyrukovali
v nových válečných barvách.
Autor: Miroslav Vebr, Foto: Petr Sagner, Robert Balcar canada goose deutschland canada goose deutschland