Jarek Orsák hodnotí sezónu 2007
Velmi krátce se Jaroslav Orsák pohybuje
v kolotoči domácího rallysportu. Letošní sezona byla jeho třetí a na
konci roku byl opět důvod k oslavám. Vedle vítězství na závěrečném
podniku mistrovství dvoudenních rally na Vsetíně, vybojoval kloboucký
talent také titul mezi juniory.
Do nové sezony vstoupí Orsák rovněž co by
prioritní jezdec. Za velmi dobré výsledky v závěru roku mu přidělila FAS
i post reprezentanta ČR.
Odchod Peška – nástup Vajíka
Jaroslav Orsák vstupoval do sezony 2007 se
spolujezdcem Romanem Peškem a vozem Mitsubishi Lancer EVO VII. V průběhu
roku došlo ke dvěma zásadním změnám. Nejprve opustil Jarka spolujezdec,
který chtěl nastoupit na svou vlastní motoristickou cestu na místě pilota.
Proto bylo potřeba najít za Romana, se kterým Jarek v rally začínal
náhradu. Volba padla na Karla Vajíka. Zlínský spolujezdec svými
zkušenostmi výrazně posunul mladého jezdce kupředu, což bylo nejvíce
vidět v závěru sezony. „Mrzí mne, že se naše spolupráce s Romanem
rozpadla. Z mé strany k tomuto kroku nebyl důvod. Na druhou stranu ale
chápu, že i on si chce splnit svůj sen a usednout do závodního vozu
i jako pilot. Přibyl mi sice další soupeř, přesto s Romanem zůstávám
dále v přátelském vztahu. I proto mu přeji hodně úspěchů. S Karlem
Vajíkem už se znám delší dobu a velice si rozumíme. Byl jsem tudíž velmi
potěšen, když přijal mou nabídku. Jeho zkušenosti jsou pro mne velkým
přínosem. Někteří jezdci mi říkali, že díky němu zrychlím, ale
nevěřil jsem, že na tom bude tolik pravdy,“ vrátil se k první změně
sezony Jaroslav Orsák.
Devítka nahrazuje sedmičku
Druhá obměna v týmu byla rovněž kladným
přínosem a týkala se techniky. Svého Lancera sedmé řady vyměnil Orsák na
poslední tři starty v sezoně za modernější EVO IX. Třiadvacetiletý
jezdec se s novým vozem sžil velmi rychle. Při prvním startu jej
o vítězství připravil defekt. Podruhé už Jaroslav Orsák s Karlem
Vajíkem pořádně zamotali hlavy soupeřům a na posledním podniku malého
mistrovství ve Vsetíně zvítězili. „S myšlenkou startovat s devítkou
jsem si pohrával už delší dobu, ale vysoká pořizovací cena byla dlouho
nepřekonatelným mezníkem. Proto pro mne koupě vozu byla ohromnou radostí,
byť k ní došlo až v závěru sezony. Já ale v rally stále sbírám
zkušenosti a tak je možná i dobře, že jsem do devítky usedl až na
poslední tři podniky. V technicky silnějším voze se pak získané
zkušenosti lépe využívaly,“ popsal sled událostí kolem Mitsubishi
valašský jezdec.
Bilancování
A jak hodnotí Jarek právě skončenou sezonu?
„Z pohledu konečného výsledku by se dalo hovořit o úspěšném roce.
Pokud se ale podívám na sezonu podrobněji, tak to zdaleka nebylo až tak
jednoduché. Neúspěchy, které nás provázely půl sezóny se samozřejmě
promítly i na psychice celého týmu. Mrzelo mě to hlavně kvůli
mechanikům. Měl jsem období, kdy bych s tím vším nejradši praštil.
V této chvíli mě ale nad vodou držela hlavně má rodina, které bych
chtěl poděkovat za podporu. Nebýt jí, asi bych se ani nedočkal úspěchů,
které měly později přijít. V mezinárodním mistrovství jsem obsadil
absolutně 26. příčku, ve skupině N 22. příčku a stejné umístění mi
patří i ve třídě N4. V malém mistráku jsem startoval třikrát a
získanými body dosáhl na absolutně 7. místo. Ve skupině N a třídě N4
to pak bylo opět shodné místo, tentokráte páté. Velmi mne těší
juniorský mistrovský titul. Do nové sezony vstupuji opět s národní
prioritou. Od FASu jsem navíc obdržel za výsledky ze závěru roku i úlohu
reprezentanta ČR. Suma sumárum jsem spokojený,“ zhodnotil v krátkosti
motoristický rok a zároveň poděkoval svým nejbližším
Jaroslav Orsák.
Velký mistrák
Jaroslav Orsák startoval v průběhu sezony ve
všech třech domácích mistrovstvích. V Global Asisstance MMČR odstartoval
krom Rally Šumava do všech soutěží. V rakouském Freistadtu, stejně jako
v Českém Krumlově jezdec odstupoval z rally po havárii. Startu
v Klatovech zabránily zdravotní potíže a technické problémy byly i za
nulovým ziskem v Mladé Boleslavi a Příbrami. Body si připsal kloboucký
talent za 12. místo absolutně a 10. místo ve třídě N4 na Horácké rally
v Třebíči. Životní výsledek zajel Jaroslav Orsák spolu s Karlem
Vajíkem při zlínské Barum rally. „Do Zlína se sjela skvělá konkurence a
jako obvykle byla připravena velmi těžká trať. To vše nás všechny hodně
motivovalo. Před startem jsem si říkal, že bych mohl závod dokončit do
dvacátého místa celkově. Že to bude ale až tak vysoko, o tom jsem ani
nesnil. Během závodu jsme dojížděli starší gumy, protože zcela nových
sad moc nebylo. Zlobilo nás přehřívání motoru. Ve voze jsme vozili kanystr
s vodou a tu pravidelně dolévali do chladiče. Díky problémům
s přehříváním motoru se na poslední zkoušce asi deset kilometrů před
cílem rozpadlo turbo a v té chvíli se před nás dostali jak Roman
Odložilík, tak i Vladimír Barvík. Nebýt toho, mohl jsem být 4. mezi
Čechy a 10. celkově. Ale i o tom je rallye. Přesto si tohoto výsledku
hodně cením, neboť to bylo v období, kdy jsem jel ještě se sedmičkou,“
ohlédl se za prvním dílčím výrazným úspěchem Jaroslav Orsák.
14. místo absolutně, 12. místo ve třídě N4 a vítězství
v juniorech bylo pro Jarka i Karla životním výsledkem.
Malý mistrák
Kromě účasti v hlavním mistrovství
domácího šampionátu, startoval Jaroslav Orsák také ve třech podnicích
mistrovství ČR. Tři starty, třikrát získané body. V Pelhřimově bojoval
Jarek se soupeři ještě se starou sedmičkou a v cíli z toho bylo
6. místo. Stejný vůz měl k dispozici i ve Vyškově. Zdravotní problémy
jezdce nedovolili závod dokončit, přesto Orsák bodoval díky pravidlům
super rally. A pak přišel závod snů. Při druhém startu s devítkou
zaznamenali Jarek s Karlem první vítězství v absolutním pořadí. Stalo
se na WÜRTH PARTR RALLYE ve Vsetíně. Soutěži poznamenané rozmary počasí
a pneumatikovou loterií. Jarek se držel v průběhu rally skupinky jezdců na
čele startovního pole, mezi kterými byly minimální časové rozdíly. Dvě
zkoušky před koncem rally posbíral kloboučan informace od špiona na trati a
rozhodl se pro riskantní volbu pneumatik. Zatímco všichni obuli intermédia,
Orsák zvolil lehce nařezané slicky. Další důležitá volba padla z úst
Karla Vajíka, který zavelel zatáhnout. „Předposlední erzetu jsem zajel
hodně rychle a v cíli z toho byl nejrychlejší čas. Před závěrečnou
zkouškou jsem volal domů otci, který byl u internetu a sledoval časy. Tam
ovšem naskočily špatné časy a otec mi sdělil, že jsem osm sekund od
třetího místa. Proto jsem se rozhodl jít po tomto fleku. O správných
časech jsem se dozvěděl až později, ale to už bylo rozhodnuto. Poslední
zkoušku s cílem ve Vesníku jsme jeli opravdu velmi rychle. Při sjezdu do
cíle jsem jel doslova přes mrtvoly a cestou jsem kácel dřevěné kolíky
vytyčující trať. Že budeme v cíli první, to jsme netušili. Je to
nádherný pocit,“ popsal sled událostí Jaroslav Orsák. „Na Vsetíně
byly skvělé závody. Všichni vepředu měli během těch dvou dnů drobné
potíže a na čele to bylo pořád vyrovnané. O to víc si výsledku
cením,“ připomíná úspěch Jarek.
Sprinty a Praha
Prioritní jezdci nebodují ve sprintech a
většina z nich považuje tyto starty jako ideální testování. Stejně tomu
bylo i u Jaroslava Orsáka. V Lužických horách obsadil 4. místo a na
Rallyesprintu Kopná odstoupil Jarek z 7.místa pro obnovené poranění ruky.
V Jeseníkách se prvně představil s devítkou. Nebýt defektu, mohl mladý
jezdec oslavit premiéru vítězstvím. Tak na něj „zbylo“ 4. místo a
šest vyhraných erzet z devíti. Tečku za motoristickou sezonou 2007 udělal
Pražský rallysprint, kde Jaroslav Orsák startoval s manažerem týmu Honzou
Suchým, jenž si odbyl premiéru na místě spolujezdce.
Sezóna 2008
„V příští sezóně plánujeme starty
s Mitsubishi Lancer EVO IX na podnicích v českém a slovenském mistráku.
V plánu jsou podniky FIA Evropského rally poháru – střed. Od účastí
na zahraničních soutěžích i u nás doma si slibujeme další sbírání
cenných, zkušeností,“ shodl se Jarek s Karlem. „Velkou radost nám
udělala FAS, když jsme na konci listopadu obdrželi za své výsledky
národní prioritu i pro rok 2008. Velkým oceněním je pro nás
i přidělení postu reprezentanta ČR,“ vyzařuje spokojenost z Jaroslava
Orsáka.
„Opravdu velké díky patří všem sponzorům,
finančním partnerům a kamarádům. Díky patří mechanikům za perfektně
odvedenou práci, hlavně Mirkovi Orsákovi, který autu věnuje skoro všechen
svůj čas, dále Bójovi Pánkovi, Honzovi Chovancovi, Rosťovi Janáčovi.
Slova poděkování míří i do firem AUTOOPRAVNA ORSÁK, Auto Kelly, Sea
koupelny, GPD service team, Hankook, MUDr.Luboš Tkadlec, Petr Šuchma
pojišťovací kancelář, autoservis Rak Vlachovice, Diskotéka Merlin,
Hydrauli CS, Farma Rudimov, Valašskokloboucké služby, Walachia NET, EMOŠEL
s.r.o., CH Sportu, Honzovi Suchému a Davidovi Ginterovi za polepy.
A v neposlední řadě bych chtěl poděkovat své rodině, která mne
podporovala během celé sezóny,“ složil poklonu všem, kteří se podíleli
na úspěšné sezoně 2007 Jarek Orsák.
Autor: Miroslav Vebr, Foto: Petr Sagner, archív autora michaelhandtasches michaelhandtasches