Hloupá chyba zhatila dobře rozjetou soutěž.
Letošní velmi nabitý
program Orsák rally sport teamu pokračoval o minulém víkendu ve Slovinsku
startem na Rally Saturnus. Tratě okolo Lublaně byly pro Jarka i Karla zcela
nové, Karel měl pouze drobnou zkušenost z minulosti s tratěmi kolem
Trbovlje. Soutěž v cizím prostředí byla pro oba velkou výzvou.
„Těšili jsme se na srovnání
s ostatními českými jezdci na vložkách, které pojedeme my i oni jen a
zcela na rozpis, což v Česku neplatí,“ svěřil se před startem
Jarek Orsák.
Do Slovinska odcestovala posádka krátce po
skončení Rally Český Krumlov. Na jihu Čech po dvou defektech dojel Jarek
Orsák s Karlem Vajíkem na sedmém místě. Po soutěži prošel závodní
Lancer běžnou kontrolou a celý tým se vydal do Slovinska.
Po prvních seznamovacích jízdách neskrýval
Jarin nadšení z místních erzet. „Jsou tady moc pěkné
rychlostní zkoušky. Pořád se jede ze zatáčky do zatáčky, s minimem
rovinek. Je to zcela jiný charakter trati, než na který jsem zvyklý
z Česka. Je tady pěkná příroda, hory a lesy, přeje nám počasí, prostě
super pohodička.“
Než se dostaneme k samotnému průběhu
soutěže musíme se zmínit ještě o jedné podstatné skutečnosti. Je to
zakoupení nových tlumičů pro Orsákova Micáka. „Mira je montoval
do auta když už jsme trénovali ve Slovinsku a po dojezdu kluků do Lublaně
už nebyla příležitost je vyzkoušet. Nechali jsme tedy základní nastavení
a přišel křest ohněm,“ vzpomíná na situaci před startem Jarek
a jedním dechem dodává: „Chování tlumičů nás velice mile
překvapilo. Pořád se nám zdálo, že jedeme po úplně rovné cestě, a to
i tam, kde byla už dost rozhrabaná šotolina.“
Úvodní diváckou paralelní rychlostní
zkoušku, která se jela na oválu místního stadionu, zajel Jarek pátý. Na
druhé zkoušce následoval šestý čas. „Jeli jsme bezpečně, snad
až příliš opatrně. Dalo se hodně přidat,“ zhodnotil vstup do
soutěže třiadvacetiletý valašský jezdec.
Na jinak pěkné soutěži našel Jarin jednu
podstatnou kaňku. Říká k tomu: „Podle mne byla velkým mínusem
soutěže polookruhová rychlostní zkouška (RZ 3, 5, 7). Byla sice krásná,
velká část se jela na pěkné šotolině, pro diváky úžasně atraktivní.
Jenže se točily vždycky 3 kolečka, takže bylo na trati mnoho aut.
Pomíjím to, že prach si na šotolinové cestě nestačil sednout a často
jsme vůbec nic neviděli a jeli jako do zdi. Horší bylo, že když jste
někoho dojeli a on vás sám nepustil, nešlo ho na úzké cestě předjet.
A to se právě stalo nám. Dojel jsem nějakého místního Micáka a jel za
ním asi 6 kilometrů, což bylo skoro celé kolo. A potom, když jsem ho
skoro vytlačil abych ho konečně předjel, tak jsem snad po kilometru dojel
další auto. Za ním jsem jel asi 2 km. Naštěstí nás pustil před sebe
hned jak to šlo. Na této zkoušce jsem ztratil více jak dvacet
vteřin,“ stěžoval si Jarin. „Nálada v autě byla
v té chvíli hrozná. Prostě směsice rozčilení a absolutní
bezmoci.“
Díky až osmému času z první polookruhové
zkoušky propadla posádka na sedmé místo v průběžném hodnocení
soutěže. Hned na další erzetě se však bez problémů dostala zpět na
pátou příčku, kterou si pak v poklidu udržovala.
To platilo až do závěrečné zkoušky prvního
dne. Její cílovou fotobuňku už valašské Mitsubishi neprotnulo.
„V soutěži jsem jel asi až moc v pohodě. Nic mne netlačilo.
Usoudili jsme, že honit se za soupeři, kteří byli daleko před námi by bylo
zbytečně riskantní a na všechny ostatní bohatě stačilo naše poklidné
tempo. Přesto nebo snad právě proto jsem udělal chybu. Po výjezdu ze smykem
projeté pomalé zatáčky na šotolině jsem v následující rychlé
zatáčce dal vnitřní kola až moc k hraně cesty a krajnice nás neunesla.
Kus se jí pod koly utrhl a my se svezli bokem ze svahu. Prostě nás ta
krajnice sežrala. Byla to moje hloupá chyba, která mě moc mrzí. Auto se
pomalu svezlo ze svahu a opřelo se o strom. Škody byly minimální, ale bez
techniky ho nešlo vytáhnout. Po vyproštění jsme normálně odjeli.
Opravíme jen pravý přední blatník a můžeme opět vyrazit na
závody,“ popsal osudný okamžik soutěže Jarek Orsák.
Nyní má posádka i tým jeden víkend pauzu.
Závodní kombinézy a pracovní montérky si na sebe kluci navléknou před
třetím podnikem slovenského mistrovství v Bratislavě. „Krátké
pauzy důkladně využijeme, abychom na Bratislavu perfektně připravili auto.
Chceme udělat co nejlepší výsledek a pobrat co nejvíc bodů.“
nastínil nejbližší plán Orsák rally sport teamu Jarek.
Autor: Karel Vajík, Foto: archív jezdce canada goose frauen canada goose frauen