Jarin: „musím se ještě hodně učit.“

Čtvrtá část devítidílného
mezinárodního mistrovství ČR v rally proběhla začátkem května
v Českém Krumlově. Na startu nechyběla posádka Orsák rally sport teamu ve
složení Jaroslav Orsák – Karel Vajík se svým Mitsubishi Lancer EVO IX.
Na konečné sedmé místo v soutěži se ale oba valaši pěkně nadřeli.

Od pořadatelů nafasovali Jarek s Karlem
startovní číslo sedm. O sedmičce se říká, že je šťastné číslo, ale
naší posádce moc štěstí nepřinesla. Ostatně posuďte sami. Na sedmé
erzetě vyrobil Jarek jezdeckou chybu. Sedm kilometrů jel s prázdnou gumou
při prvním defektu (8.RZ) a více jak sedm kilometrů jel s druhým defektem
(13.RZ). Ale pojďme pěkně popořadě.

Do závodu vstoupila posádka s cílem náročnou
rally dokončit a v klasifikaci dojet do desátého místa. Po první rundě
erzet si klobůcký jezdec pochvaloval fungování auta. Před největším
soupeřem sezony Karlem Trojanem měl v té chvíli náskok
2,6 vteřiny.„Všechno funguje tak, jak má. Nemáme nejmenších
problémů,“ hlásil v servisu třiadvacetiletý jezdec. Jediným
problémem tak byla zatažená obloha a tedy správná volba pneumatik.

Do konce etapy zbývaly tři zkoušky. První dvě
absolvovala posádka v naprosté pohodě. Rýsovala se vidina bonusového
mistrovského bodu za 4.místo v etapě. Pak ale přišla sedmá, závěrečná
erzeta prvního dne a s ní Jarkova jezdecká chyba. „Před závodem
jsme zvolili taktiku hlavně dojet do cíle. Proto jsme úvodní zkoušky jeli
v klidu, přesně a nikde jsme nepřetahovali. Jízda byla podle mne vyrovnaná
až do doby, než jsem na 7.RZ udělal hodiny. Stalo se to v dost
nepřehledném úseku a já se musel na dvakrát otáčet. Ztratili jsme tady
aspoň dvacet vteřin,“ vysvětlil Jarek propad na
šesté místo.

V sobotní etapě se chtěla posádka probojovat
zpět do první pětky. Na pátého Trojana jí chybělo 12,2 vteřiny, naopak
na záda klukům dýchal Josef Peták s Peugeotem. Druhou část soutěže
načínala RZ Kohout, podle mladého jezdce jedna z nejnáročnějších erzet
celé soutěže. „Chtěl jsem hned ráno zatáhnout. Sedm kilometrů
před cílem, za jedním z horizontů jsem však trefil kámen. Byla to má
chyba, neboť jsem si jej při trénincích nevšiml a tudíž jsme jej neměli
poznamenaný v rozpise. Do cíle zkoušky jsme dojeli s očesaným
vozem,“ vrátil se k prvnímu defektu Jarek.

Následovala obávaná RZ Malonty a Jarek
s Karlem ji zajeli ve třetím nejrychlejším čase. „Třetí místo
při prvním průjezdu RZ Malonty bylo pro mne i pro Karla příjemným
překvapením. Po defektu z předchozí zkoušky jsme měli velkou rozbíhavost
přední nápravy. Auto chodilo z leva doprava a nedalo se pořádně udržet
na cestě. Navíc byl vyteklý pravý přední tlumič. Byl to doslova boj
o přežití. Každopádně i tak to byl, myslím, skvělý výkon. Do této
erzety jsem dal maximum co zatím umím a jel jsem hodně na doraz,“
uvedl k prvnímu průjezdu RZ Malonty Orsák.

Z 10. místa si posádka polepšila o jednu
příčku a začala si brousit zuby na osmého Vojtu Štajfa. S rozhozeným
vozem dokázal Jarek ještě zvítězit na okruhové zkoušce na budějovickém
výstavišti. Až potom přišel na řadu servis a závodní Lancer se opravil
do přijatelnější podoby.

Orsák se postupně probojoval i před Štajfa a
Arazima. Jejich vzájemný souboj však rozhodl druhý defekt valašského
jezdce. Při druhém průjezdu Malontami dojel Jarek do cíle zkoušky pouze na
ráfku levého předního kola. „Defekt to byl postupný. Nevím, že bych
o něco zavadil, možná se sekla hrana gumy. Po rychlém úseku následovala
pravá ostřejší zatáčka a v ní jsme šli ven. Tak jsme zjistili, že
máme prázdnou gumu. Ve chvíli kdy pneumatika ušla, tak se navíc
v zatáčce i vyzula. Naštěstí jsme šli jen na louku, takže jsem udělal
kolečko, vrátil se zpět na cestu a pokračoval dál. Při druhém defektu
jsem ujel asi sedm kilometrů do cíle zkoušky,“ popsal pocity po při
technických potížích Jarek Orsák. Těžce vybojované šesté místo se
opět rozplynulo v prachu krumlovských zkoušek. Na konečné sedmé místo
pomohl Jarkovi v závěru rally svou chybou Dan Běhálek.

„Rally Český Krumlov byla velmi
těžká soutěž. Odjížděl jsem z Krumlova s pocitem, že se mám pořád
co učit a hodně věcí musím zdokonalovat. Nejvíce jsem se těšil na
Malonty a taky jsem si tuto zkoušku pořádně užil, kdy jsem jel opravdu na
sto procent. Pěkná byla i z mého pohledu úplně první zkouška soutěže.
Letošní Krumlov mne vyškolil v jedné pozitivní věci. Naučil jsem se
jezdit rychle po defektech. Všechno špatné je i pro něco dobré a pro mne
to znamená, abych se při trénincích více díval do trávy kolem cest.
Zkrátka pořád je co zlepšovat. Po prvním defektu jsem byl hodně zklamaný.
Nad druhým defektem jsem už jenom mávl rukou. Říkal jsem si, že tolik
smůly už nás dlouho nepotkalo. Ale se sedmým místem jsem spokojený. Před
soutěží jsme si dali za cíl dokončit závod a dojet do desátého místa,
což se nám podařilo,“ zhodnotil rally Jarin z Poteča.

„Chtěl bych poděkovat mechanikům za
odvedenou práci. Perfektně zvládli připravit auto, které fungovalo bez
problémů. Kdybych jim nepřidělával práci svými defekty, tak by to bylo
super. Mé díky patří i všem, kteří nám umožnili startovat v Českém
Krumlově,“ nezapomněl ocenit práci přátel kolem
sebe Orsák.

Týden po Českém Krumlově startuje ve Slovinsku
Rally Saturnus. Jaroslav Orsák spolu s Karlem Vajíkem vyrazí do soutěže
jako reprezentanti českého národního týmu. Hlavním cílem bude opět
dokončení závodu. „Budou to pro nás další zkušenosti s novými
zkouškami, jiným druhem asfaltu a i šotoliny i novým prostředím. Je to
pro nás velká výzva, ale hlavní je pro nás sbírání
zkušeností,“ avizuje svůj blížící se start Jarek.

Autor: Vebr Miroslav, Foto: Balcar Robert canada goose damen canada goose damen