Orsákův letecký víkend

Barum rally 2008 se
bude ve Valašských Kloboukách u Orsáků hodně dlouho skloňovat v mnoha
pádech. Populární soutěž přinesla během svého průběhu hodně vrásek
na čele posádce i mechanikům. Cílovou rampou projeli Jaroslav Orsák
s Karlem Vajíkem na 15.místě absolutně.

Do výčtu výsledků patří
i absolutně deváté místo v nedělní etapě a 2. místo mezi
juniory.

Na Zlínskou soutěž se hlavní protagonisté
Orsák rally sport teamu Jaroslav Orsák i Karel Vajík hodně těšili. Oba
shodně prohlašují, že je Barum rally jejich srdeční záležitostí.
„Když se blíží Barumka, žije závodem celé mé okolí. Všichni
nám fandí a neustále se vyptávají jak probíhají přípravy v týmu. Do
tohoto rallyového šílenství se najednou zapojují i ti, co během roku na
soutěže nemají čas. Je to prostě super atmosféra,“ prozrazuje
zákulisí před Barum rally Karel Vajík. A tu skvělou atmosféru si
vychutnala během tří závodních dní i samotná posádka.

Před startem si Jarek s Karlem dali za cíl
dojet do 15. místa. V neděli na cílové rampě tento plán splnili.
Spokojenost ze splněného cíle je, výsledek však mohl být lepší, kdyby…
Kdyby posádku neprovázely potíže během rally. „Tolik problémů,
co jsme měli letos při Barumce, jsme neměli najednou za celou
sezonu,“ smutně konstatoval Jarek. A jak vlastně Zlínská rally
probíhala? Pojďme si ji projít zkoušku po zkoušce.

Soutěž začala divácky velmi oblíbenou
okruhovou zkouškou v centru města. Jarin do ní vyrazil jedenáct minut po
dvaadvacáté hodině. Erzetu projel na jistotu. „Nevyvaroval jsem se
sice drobných chybiček. Hlavní pro mne ovšem bylo, že jsem se nenechal
vyprovokovat k divoké jízdě. Mezi obrubníky by to bylo moc veliké
riziko,“ zhodnotil vstup do soutěže Jarek. Výsledný čas v cíli
vynesl posádku na 15. místo. Pak ale přišla sobota a s ní první průjezd
Pindulí. Jarek s Karlem se moc snažili zajet dobrý výsledek, ale snaha se
obrátila proti nim. Pověstný přejezd cesty se skákacím horizontem přinesl
velkou krizi. Jarek jí ustál perfektně, ale při vjezdu do únikové zóny
poškodil auto.

„Bylo to z mé strany asi hodně
divoké. Snažil jsem se moc, ale asi až příliš a z toho vyplynula i ta
krizovka. Micáka jsem udržel na silnici, ale v únikové zóně byla
nepochopitelně napříč cesty položená kláda. Tuto kládu se mi podařilo
objet, ale pravým zadkem jsem trefil klády vedle cesty. O ně jsem ohnul
pravé zadní rameno,“ popsal nepříjemné momenty z úvodní
sobotní zkoušky Jarek. S ohnutým ramenem absolvovali Jarek s Karlem zbytek
zkoušky. Výsledkem byl 31. čas a propad ve výsledcích na 21. příčku.
Za cílem erzety se posádka pokusila od oka seřídit poškozenou geometrii.
Následovala RZ Zádveřice a v ní další chybička a další
poškození vozu.

„Tady jsem byl pro změnu dlouhý na
brzdy. O obrubník a následně i o svodidla jsem poškodil levé rameno
předního kola. Takový vstup do závodu jsem si nepřál ani v nejhorším
snu,“ prozradil Jarin. To ale ještě netušil, že výletům není
konec. Zádveřickou zkoušku projel Jarek v 26. čase. Třetí sobotní
zkouška byla sice nejkratší, měřila „pouze“ 11,5 km, ale byla hodně
zrádná. Jarek se potřeboval dostat do tempa a hlavně se po nezdarech
z úvodu dne zklidnit. Tempo chytil a bez krizí zajel absolutně patnáctý a
mezi Čechy čtvrtý čas. Po Semetínské zkoušce figurovala posádka na
19.místě.

Nejkratší zkoušku vystřídala zkouška
nejdelší – 27,5km dlouhá RZ Troják. V ní zajela posádka 67. čas,
což mělo za následek propad na 43. pozici. Nechme mluvit Jarka, co se
vlastně stalo. „Předchozí zkouška mne zklidnila a tak jsem chtěl
opět závodit. Byl jsem moc rychlý a šel jsem ven. Najel jsem s Lancerem na
mez a ta nás katapultovala mimo silnici. Přitom došlo k defektu levého
předního kola. Jelikož bylo ještě hodně daleko do cíle zkoušky, rozhodli
jsme se pro výměnu kola na vložce. Tu jsme zvládli poměrně rychle, ale
musel jsem si dávat velký pozor, neboť opět náraz rozhodil sbíhavost. Na
zkoušce jsme mohli nechat i s výměnou kola zhruba čtyři
minuty.“

Až po čtyřech sobotních zkouškách
následoval servis. Mechanici měli plno práce a hlavní jejich úkol byl
seřídit geometrii. To se podařilo a Jarin s Karlem mohli vyrazit do druhé
rundy erzet. Tu jeli podle svých slov v klidu. Když se ale podívám na
časy, tak bych o klidu moc nehovořil. Dva šestnácté, jeden čtrnáctý a
jeden třináctý čas – to je rekapitulace druhého kola zkoušek. Ale
i tady byl jeden výlet mimo trať. Při druhém průjezdu Zádveřickou
zkouškou šel Jarek ven a chvíli jel po poli.

„Sobotní část soutěže byla hrozná.
Oba jsme moc chtěli a z toho plynuly chyby. V závěru dne jsme navíc měli
problém s nefungujícím mezinápravovým diferenciálem. Do konce etapy jsme
se prokousali z páté desítky po prvním Trojáku na 23. místo. Mezi Čechy
jsme byli devátí. Škoda těch průserů. Výsledek mohl být o moc
lepší,“ zhodnotil sobotní část závodu Orsák.

V nočním servisu mechanici pokračovali na
doladění Mitsubishi. Co nestihli večer, dokončili ráno. Na posádku čekalo
šest zkoušek na třech úsecích. Jarek si pochvaloval Mitsubishi, jedinou
starostí zůstávala špéra. Ta se projevovala hlavně ve vracácích, kdy
Lancer neodjížděl. Hodně vracáků je na RZ Komárov a tady posádka
ztrácela. Při prvním průjezdu z toho byl 16. čas. Drobná chybička
přišla na Kudlovické zkoušce. „Podařilo se mi vyrobit hodiny a
trošku jsem tak rozehnal diváky,“ uvedl Jarek. Přes tuto chybu,
byl z toho po protnutí cílovou fotobuňkou 12. čas, třetí mezi Čechy. To
už Orsák s Vajíkem drželi dvacáté místo absolutně.

Nejlépe sedla „Jarinovi z Poteča“ třetí
zkouška dne, čtyřiadvacet kilometrů dlouhá RZ Halenkovice. Tady zajel
absolutně osmý čas a ve výsledcích se posunul o tři místa nahoru. Po
prvním kole nedělních zkoušek držela posádka sedmnáctou příčku. Na
vytýčený cíl jí chybělo necelých čtyřicet vteřin. Šestnáctý byl
v té chvíli Honza Votava, který měl na Jarka náskok 33,3 vteřiny.
Ještě při odjezdu ze servisu padlo rozhodnutí, že pojede Jarek v klidu,
ale znáte ho. Než dojel na start erzety, rozhodnutí změnil a zatoužil po
skalpu Votavovy.

Na Komárově měl již zmíněné problémy
s diferenciálem a odjížděním vozu z vracáků. Výsledkem byl sedmnáctý
čas a z Votavova náskoku ukrojených 2,6 vteřiny. Při druhém průjezdu RZ
Kudlovice zajeli Jarek s Karlem desátý čas absolutně a třetí mezi Čechy.
Cíl této zkoušky již ale nespatřil Jarkův cíl Votava, který si lehce
ustlal mimo silnici. A posun ve výsledcích přišel i s poslední
zkouškou. Jestliže zajel Jarek Halenkovickou zkoušku při prvním průjezdu
osmým časem, při druhém kole to byl čas čtrnáctý. V cíli z toho však
bylo vytoužené 15. místo v absolutním pořadí. „Na poslední
zkoušce jsme dojeli Tibora Cserhalmiho. Chvíli jej nebylo kudy objet, přesto
nás Tibi brzy pustil před sebe. Posledních pět kilometrů byly z mé strany
špatné. Už jsem viděl konec závodu a nedokázal jsem se soustředit a
jízda byla hodně rozevlátá,“ uvedl Orsák.

Suma sumárum, cíl daný před soutěží se
podařilo splnit. Posádka se na něj tentokráte opravdu pořádně nadřela.
Nejvýstižněji zhodnotil rally Karel Vajík. „Pátek byl super,
sobota na hovno a neděle byla dobrá. Nebýt tří smolných rychlostek
v sobotu, mohl být náš výsledek výborný. Klidně jsme mohli být
v první desítce. Ale na kdyby se nejezdí.“

Autor: Miroslav Vebr, Foto: Robert Balcar, Bořivoj Chaloupka air max damen air max damen